کد مطلب:317245 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:322

تأثیر محیط بر شخصیت حضرت عباس
در خصوص محیط پرورش حضرت عباس (ع)، اراده ی حكیمانه ی خداوند عالم بر آن قرار گرفته بود كه حضرت عباس (ع) علاوه بر داشتن اصالت درخشان خانوادگی، در محیط ولایت و در محضر پربركت امامت رشد و نمو كند و در محیطی پرورش یابد كه فضای آن محیط از وجود اهل بیت پیامبر (ص) و فرزندان فاطمه زهرا (س) عطرآگین باشد.

آری همانگونه كه همگان اتقان دارند، همنشینی و همزیستی با افراد صالح و سالم و نقش تعیین كننده آن در سرنوشت انسان غیرقابل انكار است. حضرت علی (ع) در این خصوص می فرمایند: هیچ چیزی برای دعوت به خیر و نجات از شر، از معاشرت با افراد خوب و سالم مؤثر نیست [1] و یكی از نعمت های بزرگی كه نصیب ابوالفضل العباس (ع) گردیده بود، همنشینی آن حضرت با سلاله ی پاك پیامبر (ص) و حاملان ولایت و برگزیدگان عالم وجود بود. حضرت عباس (ع) در محیطی كه تربیت یافتگان پیامبر (ص) و علی (ع) وجود داشتند تربیت یافت، محیطی كه سراسر نور و صفا و اسلام ناب محمدی بود، و در آن محیط جز اخلاق پسندیده ی اسلامی و شیوه ها و ارزش های والای انسانی چیز دیگری یافت نمی شد.

سپس دومین عامل مؤثر در شخصیت موروثی افراد یعنی وجود محیط سالم و معنوی به نحو احسن و با درجه ی بسیار عالی در زندگانی



[ صفحه 20]



حضرت عباس (ع) محسوس بود و به این لحاظ نیز حضرت عباس (ع) بهترین بهره ها را از محیط باصفا و پر از ایمان پیرامونش در جهت ارتقاء شخصیت متعالی خود برده است.


[1] ر. ك؛ غرر الحكم، آمدي، ص 197، به نقل از زندگاني حضرت ابوالفضل (ع)، اردستاني، ص 26.